Díjak

Csatlakozz ♥

Utolsó kommentek

  • magyar bucó: "gluténmentes kukoricaszesz" És még laktózmentes is. Meg nyomokban sem tartalmaz mustárt, zellert,... (2020.12.10. 10:53) Opera est
  • Étteremkritikus: Én azt hittem, hogy vidéken is csak júniustól engedélyezett a lagzi. Mondjuk azt megnézném, amikor... (2020.05.18. 18:53) Induljon a lagzi szezon!
  • bati67: Volt régebben Szegeden egy vegetáriánus étterem... még mindig emlékszem a "Ganapati Kedvencé"-re (... (2019.12.09. 15:33) A Buddha-tálak meséje
  • Attilajukkaja: @gbsz: A lényeg, hogy minden infót megtaláltál! :o) (2019.06.24. 20:03) Új rántottcsirkés a komfortzónában
  • gbsz: az elkerülte a figyelmem :-( Köszönöm! (2019.06.24. 19:48) Új rántottcsirkés a komfortzónában
  • Utolsó 20

példakép

"Funniest question I've gotten in a long time: "How much money do you make from your blog?" Um, none. In fact, I lose money on this blog." Ulterior Epicure

A róka és a szekszárdi siller

2012.04.19. 10:40 stillman

 Valamiért mindig is nagyon kedveltem a szekszárdi borokat. Az út elején, amikor elkezdtem az addiginál egy fokkal figyelmesebben bort kóstolni, megismertem a Posta borház cabernet franc-ját (2007), amihez foghatót addig még nem ittam. Lelkendeztem és mutogattam mindenkinek, olyan volt, mintha szivárványt innék. Ahogy hordtam el az újabb és újabb palackokat a Sarki Fűszeresből, lassan kiderült, hogy mindjárt elfogy a készlet. Gyorsan megvettem a megmaradt 9 palackot és szépen beosztottam. A sziporkázó, lángoló, gyümölcsös tüzijáték élmény mindig megbízhatóan jött egy-egy újabb palack kibontásával. Szóval, emiatt figyeltem fel még inkább Szekszárdra.

 

Aztán elfogyott, és követeltem az alternativákat kedvenc üzletemtől. Így jött a képbe a Németh János Pincészet. Eleinte itt is csak a cabernet franc jöhetett szóba, korlátoltságom okán, de aztán szépen lassan engedtem a befolyásolásnak és jött a kadarka, a cabernet sauvignon és minden más. Aztán megismertem Németh Jánosékat, akiknek társasága és barátsága tovább erősítette bennem a pozitív viszonyt Szekszárdhoz. 

 

A bevezetés harmadik felvonása a tavalyi Budai Gourmet-n játszódik. Már viszonylag oldott állapotban volt szerencsém megismerni Heimann Zoltánt (Heimann Családi Birtok) is, inkább csak egy rövid bemutatkozás erejéig. Egy horzsolás volt az arcán, de jól láthatóan felkészült a kérdő tekintetekre: komoly arccal bemutatkozott, majd elmondta, hogy több verziót is tud mondani arra, hogy mi történt vele. Például, hogy biciklivel éppen jött le a domboldalról és elesett, illetve a lépcsőházban éppen sietett a boltba és megcsúszott és elesett, illetve van a harmadik verzió, hogy irgalmatlanul berúgva elvágódott és a szőnyeg lehorzsolta az arcát, szerintünk melyik az igaz? Szóval itt sem kellett sok, hogy megkedveljem a "komoly borász" külső mögött rejtőző sziporkázó showmant. 

 

Bevallom a Merfelsz és a Sebestyén pincét még nem ismertem, de itt volt a kiváló alkalom, hogy velük is találkozzam egy fuxli nyitány erejéig.

 

Az Eszterbauer borászattal kapcsolatos előzményekről pedig annyit tudok felvonultatni, hogy kékfrankosukba időnként belekapaszkodom, mint utolsó mentsvárba, amikor még elfogadható bort kell vásárolni benzinkútnál, a XIII. kerületi éjszakában.

 

Ilyen sok csillag együttállása nem lehet véletlen, így hát úgy éreztem lesz megfigyelnivalóm a 6 szekszárdi borász összefogásából létrehozott Fuxli, azaz a szekszárdi siller bemutatóján a Várfok Galériában, 2012. április 18-án. Nem elhanyagolható további körülmény, hogy a galériában éppen feLugossy László & Szirtes János kiállítása nyílik, akik szintén nagy kedvenceim, mérhetetlen töménységben szívtam magamba annak idején az A.E. Bizottság zenéjét (meg is látszik). 

 

A helyszín tehát nagyon jó, világos, trendi, egyfelől "városi értelmiségi" közeg, másfelől átérezzük a siller történelmi mélységeit is a magyaros háttérzenének, Csizmadia András borszakértő és gasztrofilozófus bevezetőjének, és az összegyűlt társaságnak köszönhetően.

 

Pont olyan tehát, mint a siller.

 

Mi is az a siller? "Egy tartalmasabb rozé, vagy egy lazább vörösbor?" - teszi fel a jogos kérdést a meghívó szövege. "Talán mindkettő igaz. Nekünk ez a FUXLI, a szekszárdi siller a mindennapokra. Öröm bárkivel, bárhol, bármikor... Az idén hat szekszárdi termelő döntött úgy, hogy Fuxlit készít. Kóstoljuk meg együtt az Eszterbauer Borászat, a Heimann Családi Birtok, a Merfelsz Pince, a Németh János Pincészet, a Pósta Borház és a Sebestyén Pince sillerét 2012. április 18-án szerdán 17 órakor a Várfok Galériában (Budapest I.ker. Várfok u.11. ).."

"Öröm bárkivel, bárhol, bármikor..." Ez így is van, a helyszínen sok ember, jó hangulat mindvégig. A hat borász kínálja a borokat, nézegetem a cimkéken látható különböző rókákat, odasúgom a kedvenceimnek, hogy milyen jók is ezek, összehasonlítok, ízlelek és csak pozitív érzéseim vannak.
 
 
A bor maga pedig pont olyan, mint amit ígérnek: könnyen iható, nem több, nem kevesebb. Az ételekhez simulékonyan társul. Többek között ezért is szeretik, nem vág az étel helyébe, a legtöbb fogást viszont ügyesen kiegészítheti. A rendezvényen kétféle kolbászt is kínálnak: citromosat és egy pikáns ízesítésüt, mindegyikhez kiválóan passzol.
 

A sillert kicsit elhanyagoltuk eddig, én legalábbis ritkán ittam, bár én rozét is ritkábban iszom.

Most viszont azt javaslom magamnak és mindenki másnak, hogy bővítsük az ezerarcú és ezerszínű borok palettáját egy barátságos, sokféleséget magában hordozó rókával, aki mindenkit hajlandó és képes megszelidíteni, igyunk szekszárdi sillert, nemcsak mert barátság, összefogás, jó hangulat, hanem mert igazi, emberi, jókedvű borászok állnak mögötte, akiktől biztos, hogy csak jót kapunk.

 

 

  

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: bor

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobizarr.blog.hu/api/trackback/id/tr724460626

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bemutatták a közös szekszárdi sillert, a Fuxlit 2012.04.19. 17:12:02

Hat szekszárdi borászat - Sebestyén Csaba, Eszterbauer János, Posta borház, Németh János, Merfelsz Gábor és a Heimann-család fogott össze, hogy közösen visszaállítsák a köztudatba a sillert - azt a rozé és a vörösbor határán mozgó italt, ami régebben az e…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása