Díjak

Csatlakozz ♥

Utolsó kommentek

  • magyar bucó: "gluténmentes kukoricaszesz" És még laktózmentes is. Meg nyomokban sem tartalmaz mustárt, zellert,... (2020.12.10. 10:53) Opera est
  • Étteremkritikus: Én azt hittem, hogy vidéken is csak júniustól engedélyezett a lagzi. Mondjuk azt megnézném, amikor... (2020.05.18. 18:53) Induljon a lagzi szezon!
  • bati67: Volt régebben Szegeden egy vegetáriánus étterem... még mindig emlékszem a "Ganapati Kedvencé"-re (... (2019.12.09. 15:33) A Buddha-tálak meséje
  • Attilajukkaja: @gbsz: A lényeg, hogy minden infót megtaláltál! :o) (2019.06.24. 20:03) Új rántottcsirkés a komfortzónában
  • gbsz: az elkerülte a figyelmem :-( Köszönöm! (2019.06.24. 19:48) Új rántottcsirkés a komfortzónában
  • Utolsó 20

példakép

"Funniest question I've gotten in a long time: "How much money do you make from your blog?" Um, none. In fact, I lose money on this blog." Ulterior Epicure

Milyen a JÓ borkóstoló?

2010.07.20. 11:33 stillman

Negatív kritikát mindig könnyebb és élvezetesebb írni, de most következzék egy JÓ borkóstoló élményszintű összefoglalása.

Egy hosszú, nehéz hét lezárásának előestéjén, csütörtökön kihagyhatatlan programként ígérkezett a Sarki Fűszeres (what else...) olasz borkóstolója.

A nyár kitartóan és elviselhetetlenül tombolt, árnyékban este 8-kor 30 fok, de kicsípve, kivonulva mindenféle ízélményre és új benyomásokra éhesen levonultunk, hogy a friss borkóstoló öltözetünket néhány másodperc alatt izzadjuk át teljesen.

A bemutató és a kóstoló a teraszon kezdődött alapvetően egy Olaszország Borkóstoló sorozat második epizódjaként. Olaszország autentikus fajtáit, háziasításait próbálgattuk különös tekintettel a Prosecco-kra, Sangiovese-kre és Chianti-kra.

Természetesen Prosecco-kal kezdtük, ami tulajdonképpen habzóbort jelent és mily meglepő semmilyen problémát nem okozott a nyári melegben történő elfogyasztása, sőt.

A prosecco-k fejlődéstörténetét és típuskülönbségeit nem érzem feladatomnak jelenleg ecsetelni, egyrészt mert én a spanyol hasonló műfajú cava kultúrába ivódtam jobban bele másrészt mert nem vagyok ebben (sem) szakértő csak öntudatosnak tűnő fogyasztó, aki az érzelmeivel dönt mindenfajta minőségről tehát vagy jól van és szeret mindenkit vagy nem jól és akkor kellemetlenkedik (néha).

A Prosecco-k megismerése az alábbi tételekkel történt:
Furlan Prosecco Frizzante
Furlan Treviso Prosecco Spumante
Canella Prosecco Extra Dry 2008



 

A Sarki Fűszeresnél rendszerint színvonalas borkóstolások zajlanak, amelynek elengedhetetlen velejárója, hogy az ételekhez okosan és odafigyeléssel társított ételeket kapjunk (tehát nem tepertőt és szalonnát, ami majd jólfelszívja), itt így is történt: egy nagyon finom hideg tésztasaláta érkezett tenger gyümölcseivel, ami természetesen kiválóan passzolt a habzó fehérborhoz. Persze mi egyszerű, gyarló, magyar fűszeres ízvilághoz szokott közönség még sóval és borssal ízesítettük pluszban, de önmagában úgy volt jó, ahogy.

 

Majd rátértünk a Sangiovese-kre, amely ugye már vörösbor (a név olyasmit jelent, hogy Jupiter vére), elvileg Közép-Olaszországban Róma környékén a legelterjedtebb.

Ezeket fogyasztottuk:
Fanti Rosso di Montalcino DOC 2007
Fattoria del Cerro Vino Nobile di Montelpulciano 2005
Fattoria del Cerro Vino Nobile di Montelpulciano Riserva 2001

Kiegészítésként hideg olasz vegyes ízelítőt kaptunk, ami mortadellat, száraz sonkát és kétféle szalámit jelentett, ez is remekül passzolt és még csak véletlenül sem sorolnám a szalonna-tepertő irányvonalba.

A végére nehezítésként szintén egyre nehezedő fejjel bevonultunk a Sarki Fűszeres biztonságos meleget adó boltjába, mivel errefelé a budapesti besúgók és provokátorok által kézben tartott szigorú teraszhasználati szabályok felrúgása nem ajánlott.

Itt következtek a súlyos további tételek a Chiantik. Nem állítom, hogy már minden ízmolekulára pontosan emlékeznék, ezért beszéljenek a tények:

Castello Di Verrazzano Chianti Classico 2007
Castello Di Verrazzano Chianti Classico DOCG Riserva 2006
Villa Gresti di San Leonardo 2004

Ehhez pedig rókagombás risottot kaptunk.

Egy jó borkóstolón mindig nehéz feladat, hogyan zavarjuk haza a vígan mulató és a jegesvödröt megkaparintó, rosszabb esetben a kóstolópoharat erőszakosan eltulajdonítani akaró társaságot, úgyhogy érdemes résen lenni, sokszor az emberben ez marad meg a legélesebb emlékként, de legalábbis utolsó benyomásként (első benyomás/utolsó benyomás...). Ezúttal természetesen ezt is sikerült jó hangulatban lebonyolítani, senki nem ölt meg senkit.

8 komment

Címkék: bor

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobizarr.blog.hu/api/trackback/id/tr182163220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szanncsika 2011.02.10. 13:02:47

Milyen a jó borkóstoló? :) Telis tele édes borral. :)
A Fanti Rosso di Montalcino DOC 2007-ről már hallottam, a többi olasz bort nem ismerem. Szívesen végigkóstolnék egy párat.

Kozomago 2011.02.10. 16:29:50

@szanncsika: Na, azért gondolj szerintem másra is, akinek mondjuk a száraz ízlik. Szóval a lényeg, hogy sokféle legyen :)

Tracktick 2011.02.17. 11:19:06

Én nagyon szeretem a borkóstolókat illetve az ilyen fesztiválokat. Nem feltétlenül azért mert sokat lehet inni, sőt abszolút nem ezért hanem mert az ember tényleg megismerheti a borokat, én mondjuk főleg a magyar borokat szeretem, szóval ezeket preferálom. Etyeki,Szigligeti borok...ááá nagyon jók:) Jégbort ti már ittatok?

Kozomago 2011.02.17. 14:47:27

Én speciel még nem kóstoltam jégbort, de kíváncsi lennék rá... Mennyiben különbözik az íze a hagyományostól?

stillman 2011.02.17. 14:57:24

elég sok borkóstolón kell részt venni, hogy átemelődjünk a megismerés szintjére. szerintem így kijelenteni, hogy magyar borokat szeretem elég nehéz, hiszen elég sokféle van. jégbort egyszer ittam a Juhász Testvérek pincészetében - már ha az jégbor volt - ugyanis vigyázni kell ezzel a műfajjal, elég ritka és 80 % "hamisítvány", azaz nem igazi jégbor.

Kozomago 2011.02.21. 11:59:51

Hétvégén voltam a Borjouron, ahol végülis választ kaptam a kérdésre, mert végre volt alkalmam megkóstolni :) Igazából annak ellenére, hogy rendkívül édes volt, nekem kifejezetten ízlett - pedig amúgy nem tartozom annyira az édesszájúak táborába, de ez kellemes volt.
Az igazisággal kapcsolatban... Hát nyilván nem vagyok akkora szakértő, hogy ezt így megállapítsam, főleg hogy először kóstoltam ilyet, de számomra valóban különleges volt az ízhatása, szóval én elhiszem, hogy - legalábbis amelyiket én kóstoltam - másfajta úton-módon készült, mint a hagyományos borok. :)

Snétberger 2011.02.21. 13:55:30

Én is szívesen elmentem volna,de kicsit késve értesültem róla, de nem baj, majd a legközelebbire elmegyek. Láttam róla képeket és nem voltak sokan, ezek szerint ez az 1000fős limit jól működött, szóval még kerülgetni se kellett nagyon a képek alapján, az ilyenkor meg hasznos dolog nehogy magadra borítsd a bort, főleg ha drága:P:) A jégbor az nagyon finom, szüleim többször szoktak inni, különlegesebb alkalmakkor, olyankor én is csatlakozom, ki nem hagynám:P:) Borokat is lehetett venni vagy ez hogy volt?

csesztella 2011.02.24. 16:45:37

Jó volt elolvasni ezt a cikket!
És a mortadellánál rá is jöttem, hogy mennyire éhes vagyok igazából. .-D
Egy valami nekem nagyon hiányzott, mégpedig a sajt.
Egy igazi borkóstoló elengedhetetlen kelléke a sajt. Ennek ellenére, nem sok helyen találkoztam még vele.
Borjour jó volt, sok finom száraz fehérborral! :-)

süti beállítások módosítása